reklama

Hudba, moja hudba

Zohnal som si diskografiu jednej podivuhodnej kapelky a trochu som sa zamyslel. Už dávnejšie som si všimol, že na hudbu nedám dopustiť. I sadol som si so sluchátkami do lotosovej pozície a premýšľal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Čo by som do pekla robil, keby nebolo hudby? Všetky tie kapely, nádherné tóny, Keby bolo iba ticho? A zatiaľ, čo mi v ušiach znel altový saxofón, zhrozil som sa. Žiť vo svete bez jediného tónu by bolo moje prekliate.

Hudbu nosím všade. Do školy, do obchodu, do postele... Počujem ju z každej strany, vnímam ju, vstrebávam, alebo ignorujem. Spríjemňuje mi deň, alebo mi ho kazí.Jeden deň ju počúvam celé hodiny, na druhý mi stačí jedna pesnička a som kompletne obšťasnený (alebo smutný, ak je to jeden z expresáckych"hitov").

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vymykám sa z primeru, počúvam hudbu, ktorú v mojom veku ľudia počúvajú iba pozriedka. Som zaľúbený do Pink Floyd, no z moderných remixov tejto legendy sa mi zdvíha žalúdok. Nie je song ako song. Milujem jazz, no mám prísny výber. Z klasiky mám rád v podstate iba Beethowena, Bacha a Čajkovského. Počúvam metal, no aj tu si sakra dobre vyberám. Punk mi tiež nevadí, ak má myšlienku a viac ako tri akordy (aj taký poznám.) Elektronickú hudbu nemôžem počuť, až na pár svetlých výnimiek. A napriek takmer neobmedzenému výberu kapiel sa obávam, že raz mi stačiť nebudú. Že všetky dobré dojdú a ja budem stále dookola počúvať to isté.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tiež sa bojím, že si raz plne uvedomím, čo to vlastne hudba je. Že je to iba pre potešenie zneužitá matematika. Že ľubozvučný interval sa dá vypočítať. Že každý song od Floydov sa dá vložiť do vzorca a vylezie z toho jasný výsledok, hovoriaci, že to nie je nič výnimočné. Že mi nové poznatky raz odoberú to čaro. A moderná veda presne k tomu smeruje.

Mám strach, že sa ocitnem v svete prepchatom hudbou, no hudbou bez náboja. Že to bude iba zvuk, s ktorým si dal niekto tú prácu a poskladal ho do zmysluplnejších útvarov. Že už to nebude to šamanstvo, to kúzlo, ten zázrak zmeny náhlej myšlienky na niečo dychberúce. Mám strach, aby sa muzikanstvo nezmenilo na vedecký odbor, kde všetko bude vypočítané, kde zo sveta vymizne improvizácia. Isaac Asimov v Nadácii stvoril takýto svet. Jeho hudba mala presný matematický poriadok a hoci stále nebola bezduchá, nebola tým, čím je teraz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bojím sa, že raz si sadnem k stolíku, chytím ceruzku, pustím si nejaké CD a to mi neprinesie žiaden nápad. Že ostanem v objatí tónov, ktorá nič nepovedia mojej duši. Že hudba sa stane iba nezbytným a príjemným hlukom, ktorý má prehlušiť smrteľný výkrik ľudstva. Že sa stane iba nutným pozadím pri našej smrteľnej posteli. Že zovšednie.

Postavil som sa, pohladkal sestrinho zajaca, no nezabudol. Ten strach tu ešte stále ostáva a ja sa každý deň budím so strachom, či mi hudba ešte stále prináša pôžitok. Každý deň znova a znova zisťujem, že sa to nemení, no strach ostáva. A ostane. Kiež by ten na nebesiach nikdy nedoustil, aby sa to stalo...

Jozef Luhový

Jozef Luhový

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent, ktorý celkom náhle zistil, že bez písanie nedokáže existovať. Zoznam autorových rubrík:  Mojimi očami...všetky svoje lásky...Moja tvorba

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu